Mély vizek ragadozói

Van egy megmagyarázhatatlan varázsa a mély vízi horgászatoknak, főleg ha mindez kristálytiszta vízzel is párosul és már távolról láthatjuk a csalinktól megszabadulni vágyó ragadozó harcát. Az idei évben többször is horgászhattam ilyen vízen süllőkre.

Elmondhatom, hogy több mint 15 évvel ezelőtt, még a XX. század vége felé ezen a tavon sajátítottam el a pergetés alapjait, majd itt tanultam kezdetben a legtöbbet a csuka műcsalis horgászatáról. Akkoriban szinte senki nem látogatta a tavat, a nagy mélységek, a víz jelentős részét borító hínármezők mesés halállományt rejtettek. Parti horgászatra szinte esély se volt, mindent nád, bokrok, erdők borítottak, egyedül a tavon ringatózó két csónakból és egy stégről lehetett pergetni. De sajnos semmi nem tart örökké és néhány elhibázott döntés következtében a halállomány évről évre fogyott, a 6-8 méteres mélységből a felszínig növő hínármezők elkezdtek zsugorodni. A 2000-es évek közepére a növényzet szinte teljesen eltűnt, a csukaállomány drasztikusan lecsökkent.

Nem tudtam nézni szeretett tavam vergődését, így éveken keresztül nem látogattam. Időközben új kezelő lett és tavaly decemberben egy horgászbarátommal úgy gondoltuk megnézzük, mit rejt a mélység. A tavat körülvevő növényzethez szokott szemeimnek furcsa volt a vízparton épült házak, kiépített horgászhelyek, stégek látványa. A halőr régi ismerősöm volt, tőle megtudtuk, hogy a csukaállomány szinte teljesen eltűnt, de a régi süllőkből még jópáran lakják a vizet és nemrég friss telepítés is volt. Nosza, akkor irány süllőzni!

Szerencsére a mederben nem történtek akkora változások, mint a parton, így régi emlékeim alapján hamar megtaláltuk azokat a töréseket, ahol süllőt foghatunk. A téli időszakban célhalaink a középső töréseken álltak lesben, mely ebben az esetben 10-12 méteres mélységet jelentett. Hamar megvoltak az első kapások és az első kézbe vett halak is. Lassan kellett fárasztanunk, hogy a süllőt ne érje a hirtelen nyomásváltozás, mely sokat árthat visszaengedés után túlélésüknek. Fejenként 10 körüli darabszámmal zártuk a horgászatot, ami igen jó kikapcsolódást nyújtott a tél közepén.

Decemberi horgászatunk első süllője

Az év elejei kezdés óta még kétszer voltunk a tavon barátaimmal. Két dologban megegyeztek ezek a horgászatok: sok süllőt fogtunk és viharos szélben horgásztunk. Első alkalommal volt elég sok eső, második alkalommal mindent perzselő napsütés. Nem épp kellemes időjárás egyik sem, de a halak kárpótoltak.

Jó lehetőségek voltak arra is, hogy a már bevált Okuma One bot és RTX orsó párosítás mellett olyan felszerelésekkel is horgásszak, melyek árban sokak számára elérhetőbbek, de használhatóságban felülmúlják azt, amibe kerülnek. Egyre többen fordulnak a pergető horgászat felé, van, akiknél szenvedéllyé válik, míg mások több más módszert is űznek, de ha rabol a balin vagy a csuka, akkor szívesen meghúzzák a műcsalikat. Az OKUMA Dead Ringer együttes baráti ára ellenére egy tényleg jól használható párosítás, mellyel többféle technikát is kipróbálhatunk. Mivel én elsősorban csónakból horgászom, így a 190cm-es, 10-30g-os botra esett a választásom, melyre 30-as méretű orsó került.

Okuma Dead Ringer bot

és orsó,

valamint a párossal fogott süllő

Azt már januárban is megfigyeltük, hogy az itteni süllők hamar elcsábulnak a csörgő vertikális wobblerekre. Itt használtam először a Savage Gear Fat Vibes wobblereket, melyek nem hagytak cserben. Ha jó helyre dobtam őket, szinte biztos volt, hogy egy süllő szájából kell kimentenem a csalit. A borongós, esős időben a Fire perch fantázianevű színben használtam, a másik, napsütötte horgászaton kevésbé rikító, fehér-átlátszó változatban került a kapocsba. A csali nem tartozik a legvadabbul csörgő típusok közé, de ez a hang pont elég plusz ingert jelent, hogy a süllők érdeklődését felkeltse. A vezetési technika nem bonyolult, a csalit hagyjuk a fenékre süllyedni, majd onnan hirtelen emelésekkel indítsuk meg és hagyjuk ismét visszasüllyedni, mely ciklusban várható leginkább a kapás. A sok süllő mellett egy szép sügér is elcsábult a kis csalira, valamint legnagyobb megdöbbenésemre egy termetes tükörponty. Ez utóbbiról sajnos nincs fényképes emlékem, a szakadó esőben nem került ki a táskából a gép, de így is örök emlék marad számomra a nem mindennapi fárasztás és fogás.

A Fat Vibes vertikális wobblert szerették a süllők

Megtetszett neki a Fire Perch szín

Jó móka a vertikális wobbleres pergetés, de ha süllőről van szó, akkor sokkal jobban szeretem a plasztikcsalis, jiges horgászatot. Míg a szakadó esőben társam nem váltott csalit és szépen húzta a halakat a csörgős csalijával, addig én kísérletezgettem a gumihalakkal, különböző formákkal, színkombinációkkal. A korábban is bevált Cane Thumper ismét működött, a megfelelő fejjel ellátva szerették a süllők. A Big Bite Baits plasztikjai közül azonban az itteni két horgászat egyik nagy slágere a Paddle Tail volt Chartreuse Shine színben. Ez egy hengeres testű, háromszög alakú farokkal ellátott plasztikcsali, melyet vékony húsú horogra tűztem és 3g-os cheburaska fejjel szereltem. A könnyű csali sokáig süllyedt a mélybe, mire elérte a kívánt helyet, majd nagyon apró húzásokkal játszottam le a törés aljára, ahol a süllők már vártak rá.

A Big Bite Baits Cane Thumper az egyik kedvencem a cég csalijai közül

A Paddle Tail Grub is jól vizsgázott

A második horgászat alkalmával drop—shottal is készültem. A bot és orsó összeállításon nem változtattam, kíváncsi voltam, hogy a vertikális wobbleres és jiges technikák után hogy szolgálja ki a felszerelés ezt a módszert is. Csalik közül a Savage Gear egyik újdonságát vetettem be, mely fogósságát már más alkalommal bizonyította számomra. A 8cm-es, villás farkú 3D Bleak –et nagy öblű, rövid szárú horogra tűztem. Így szinte az egész csali szabadon mozoghatott a legapróbb mozdításokra is és jól akadt a süllők szájába. Az erősen szeles időjárás nem volt éppen a legideálisabb, de megtaláltuk a megoldást. A törés tetejére kötöttünk és a tőlünk néhány méternyire lévő mélybe dobtam a csalit, melyet pont a ragadozók orra előtt táncoltathattam. Szerencsére pont azt a hatást váltottam ki, amire számítottam: a süllőknek tetszett a küszutánzat, annak mozgása és szép sorban támadták.

3D Bleak és a süllők. Drop-shotos szereléken felkínálva jól adta a halat

A két horgászat alatt a Dead Ringer párosítással rengeteg süllőt fogtam és a nagy ponty fárasztása során a bot azt is megmutatta, hogy van benne bőven erőtartalék. A jiges, wobbleres és drop-shotos horgászat után a közelmúltban csukákra is bevetettem az összeállítást, amely alkalommal könnyű kanalakat használtam, mely célra szintén megfelelőnek bizonyult, sőt, talán erre volt a legjobb a fenti módszerek közül. A botot és orsót ajánlom minden olyan horgász számára, aki most tanulja a pergetést, vagy csak alkalomszerűen nyúl a módszerhez és nem szeretne egy vagyont elkölteni a boltban, de egy tényleg jól használható, nem kényelmetlenül nehéz botot és egy jó fékkel rendelkező orsót szeretne kapni a pénzéért.

Számfira Balázs

Képgaléria
  • További képek megtekintése...

A cikkben szereplő termékek:

OKUMA horgász webáruház • 1097 Budapest, Soroksári út 132. • Tel.: +36 (70) 429-9236 • E-mail: info@okumafishing.hu • Lanitex Kft. adatkezelés nyílvántartási száma: NAIH-77591/2014.